ΤΟ ΜΙΣΟ ΤΩΝ ΚΕΝΤΑΥΡΩΝ
σελ. 92, εκδ. Παρατηρητής, Θεσσαλονίκη, 1990
ΑΝΤΙ ΠΡΟΛΟΓΟΥ
Έντεκα αφηγήματα διπλής όψεως, όπου το ένα μισό αντικατοπτρίζει τη σκοτεινή, άγρια πλευρά της ανθρώπινης φύσης που βουλιάζει στη λάσπη του ένστικτου και επιζητεί να αυτοκαταστραφεί στη δίνη του πάθους, ενώ το άλλο μισό διανύει τις φωτισμένες πεδιάδες της λογικής, επιχειρώντας ν' απλωθεί ως το βάθος του ουρανού.
Τον Κένταυρο επιλέγει ως σύμβολο αυτού του διπλού κόσμου ο συγγραφέας για να υποδηλώσει το έλλογο που συνδέεται ακατάλυτα στο ίδιο σκαρί με το άλογο.
Αφήνει, λοιπόν, στον αναγνώστη να ανακαλύψει σ' αυτά τα αφηγήματα ποια μισή φύση κυριαρχεί, ποιος κόσμος κατορθώνει να εκφραστεί και να επιβιώσει σ' ένα παιχνίδι όπου τίποτα δεν είναι μονοσήμαντο και τίποτα δεν έχει μόνο μία όψη.
Στην απόλυτη σκληρότητα αναβλύζει η ποίηση και στην αποθέωση της λογικής εγκυμονείται η ανατροπή και η παράνοια, ενώ ζωή και θάνατος, τραγούδι και θρήνος, αρσενικό και θηλυκό, αέρας και άπνοια δίνουν νόημα στην επιφάνεια ενός πολύχρωμου μωσαϊκού που ταξιδεύει, κινείται, μεταναστεύει, εγκαθίσταται και αποδημεί από και σε χώρες μακεδόνικες, ανάμεσα σε τενάγη, θρύψαλα νεκροπόλεων, λέξεις προσφυγικές και ερωτικά όνειρα αγγέλων.
Ο Διαμαντής Αξιώτης εκφράζεται για το διπλό του κόσμο με λέξεις σμιλεμένες ενός ανθρώπου που περιπλανήθηκε σε στέρνες μιας πλούσιας, αλλά ωστόσο ανέγγιχτης παράδοσης, για να χαθεί έπειτα με ταχύτητα σε φωτισμένες σύγχρονες λεωφόρους, από όπου ακροάστηκε και μας μεταφέρει τον παλμό της εποχής μας.
Ο ΕΚΔΟΤΗΣ
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ | |
ΤΟ ΠΕΡΑΣΜΑ ΤΗΣ ΓΟΡΓΟΝΑΣ | 9 |
ΕΝΑΣ ΑΠΟΓΟΝΟΣ ΜΕ ΤΡΟΜΑΓΜΕΝΑ ΕΝΤΟΣΘΙΑ | 19 |
ΜΑΚΡΙΑ ΕΙΝΑΙ Η ΒΕΓΓΑΖΗ ΚΑΙ ΤΑ ΓΙΑΝΝΙΝΑ | 27 |
ΕΚΤΟΜΟΣ ΟΥΡΙΗΛ | 33 |
ΤΟ ΔΙΟΞΕΙΔΙΟ ΜΙΑΣ ΟΛΟΣΩΜΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ | 39 |
Ο ΦΟΒΟΣ ΕΙΝΑΙ Η ΜΙΑ ΠΛΕΥΡΑ | 47 |
ΙΠΠΕΥΟΥΣΑ ΛΕΑΙΝΑΝ | 53 |
ΚΑΙ ΕΝΔΥΜΑΤΑ ΕΝΕΔΥΕΤΟ ΛΑΜΠΡΑ | 59 |
ΛΑΤΟΜΙΑ ΤΟΥ ΑΛΛΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ | 67 |
ΟΙ ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΠΟΥ ΚΑΤΕΒΗΚΑΝ ΑΠ' ΤΟ ΠΛΟΙΟ | 79 |
ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ ΣΤΑ ΓΟΝΑΤΑ | 87 |
Το πέρασμα της γοργόνας, Α' βραβείο διαγωνισμού διηγήματος
«Ασφυξία ομβρίων», 1985
Ανθολογία Καβαλιώτες Πεζογράφοι, σελ. 160-167
περ. ORPHEUS τχ. 56, Ν.Υ. USA 1985
Ένας απόγονος με τρομαγμένα εντόσθια, περ. Γιατί τχ. 133-134, Ιούνιος 1986
Πολιτιστική τχ. 33-34, 1986
Μακριά είναι η Βεγγάζη και τα Γιάννινα, περ. Γιατί τχ. 130, Απρίλιος 1986
Έκτομος Ουριήλ, περ. Γιατί τχ. 132, Μάιος 1986
Το διοξείδιον μιας ολόσωμης γυναίκας, περ. Υπόστεγο τχ. 5, Οκτώβριος 1989
Ο φόβος είναι η μία πλευρά, περ. Πορφύρας τχ. 41-42, Ιούνιος 1987
Ιππεύουσα λέαιναν, περ. Τομές τχ. 10, Οκτώβριο 1987
Και ενδύματα ενεδύετο λαμπρά, εφ. Ελευθερία α. φ. 44, Μάρτιος 1990
Λατομεία του άλλου σώματος, περ. Εντευκτήριο τχ. 3, Ιούλιος 1988
Οι γυναίκες που κατέβηκαν απ' το πλοίο, Θεατρικό Αναλόγιο
Συνδέσμου Φίλων Γραμμάτων και Τεχνών, 1990
περ. Λέξη τχ. 92, Φεβρουάριος 1990
Αύγουστος στα γόνατα, περ. Γιατί τχ. 173-174, Δεκέμβριος 1989
περ. Περίπλους τχ. 26, Αύγουστος 1990
περ. ΔΙΑΒΑΖΩ τχ. 272, σελ. 55, 16 Οκτωβρίου 1991, Κρίτων Χουρμουζιάδης, Ο φόβος της θάλασσας
περ. ΕΝΤΕΥΚΤΗΡΙΟ τχ. 16, σελ. 140, Σεπτέμβριος 1991, Θεόδωρος Γρηγοριάδης, Αξιώματα παθιασμένης σχέσης στη λογοτεχνία
εφ. ΕΒΔΟΜΗ, 3 Φεβρουαρίου 1992, Μηνάς Νιτσόπουλος, Το μισό των Κενταύρων: Δεύτερη ανάγνωση
εφ. ΕΒΔΟΜΗ, 17 Φεβρουαρίου 1992, Μηνάς Νιτσόπουλος, Καιρός για μια άμεση γνωριμία
Παύλος Αλισάνογλου, εφ. Ταχυδρόμος, 21 Δεκεμβρίου 1990, Καβάλα.
Χρήστος Τσελεπής, εφ. Έβδομη, 5 Ιανουαρίου 1991, Καβάλα.
Δημήτρης Λέντζης, εφ. Ελευθερία, 8 Ιανουαρίου 1991, Καβάλα.
Μηνάς Νιτσόπουλος, εφ. Έβδομη, 9 Ιανουαρίου 1991, Καβάλα.
Λεόντιος Πετμεζάς, εφ. Έβδομη. 11 Ιανουαρίου 1991, Καβάλα.
Δημήτρης Χορόσκελης, εφ. Εξώστης, 11 Ιανουαρίου 1991, Θεσσαλονίκη.
Θεόδωρος Καμάριας: Μια επικίνδυνη ακροβασία, εφ. Έβδομη, 15 Ιανουαρίου 1991, Καβάλα.
Νίκος Βουρβουτζής: Ένας άλλος τρόπος γραφής, εφ. Μακεδονία, 27 Φεβρουαρίου 1991, Θεσσαλονίκη.
Γιάννης Γαϊτάνος: Ο νοητός χώρος των «Κενταύρων», εφ. Χρονόμετρο, 16 Απριλίου 1991, Καβάλα.
Βασίλης Τζανακάρης, περ. Γιατί τχ. 201, Μάρτιος 1992, Σέρρες
Διηγήματα
Σελίδες 9-18
Σελίδες 27-32